Piet Hein Eek ontwerpt een ontmoetingsplek onder het Strijps Bultje

Buurtbewoners van de voormalige Philips arbeidersbuurt Drents Dorp openden woensdag 23 januari jl. hun eigen hoofdkwartier. De groot onderhoudswerkzaamheden in hun buurt gaan starten. Het hoofdkwartier is bedoeld als ontmoetingsplek voor buurtbewoners. Van hier uit wakkeren de Drents Dorp Angels de sociale activiteiten aan om de cohesie in de buurt te versterken. Het hoofdkwartier staat onder een viaduct en is gebouwd van oude ramen en deuren. Het is ontworpen door ‘buurman’ Piet Hein Eek.

Bewoners van Drents Dorp in het nieuwe hoofdkwartier

De gemeente Eindhoven en Woonbedrijf startten in 2011 met de wijkvernieuwing in het oostelijk deel van Drents Dorp. De wijk is destijds gebouwd door Philips om arbeiders uit Drenthe onderdak te bieden. De buurt ligt vlakbij de voormalige fabrieksterreinen Strijp-S en Strijp-R.

Drents Dorp Angels

Een belangrijk onderdeel van de wijkvernieuwing is het versterken van de sociale cohesie tussen buurtbewoners.

Woonbedrijf werkt hiervoor succesvol samen met drie ‘social designers’: de Drents Dorp Angels. Zij zijn het gesprek aangegaan met de buurtbewoners en hebben samen met bewoners inhoud gegeven aan het programma van eisen voor het groot onderhoud aan de woningen.

‘Angel’ Wikke Peters: “Steeds meer mensen doen mee aan de sociale activiteiten, workshops, exposities, vergaderingen en natuurlijk feestjes die de buurtbewoners zelf organiseren. Fijn dat we daar zo’n fantastisch mooie grote ruimte voor krijgen”.

Meer over Drents Dorp Angels:

Engelen bestaan in het Drents Dorp

Entree voor de wijk

Het hoofdkwartier ligt onder een viaduct, het zogenaamde Strijp’s bultje. Een plek die door velen als onveilig en vies werd ervaren. Voor Woonbedrijf is het doel van het hoofdkwartier dan ook meer dan het toevoegen van een ontmoetingsruimte alleen. Angelique Bellemakers, districtsmanager bij Woonbedrijf: ”Met het beeldbepalende bouwwerk, de extra verlichting, de groene wand en echt gras om op te parkeren zal iedereen dit deel van de wijk straks anders beleven. Een entree die Drents Dorp verdient.”

Bewoners hebben zelf de spectaculaire openingsact bedacht. Mary Fiers, Wethouder van Wonen, Wijken, Ruimte en Burgerparticipatie en Ingrid de Boer, algemeen directeur Woonbedrijf waren bij de opening aanwezig. Beiden vinden het hoofdkwartier van Piet Hein Eek “een prachtige opsteker voor alle bewoners die zich vrijwillig inzetten voor de buurt.”

Foto's en beelden

Bekijk in onze beeldenbank een foto van de opening en een foto van het hoofdkwartier.

Bekijk foto's