’t Hof Eindhoven opgeleverd

In de Scheerderstraat in Eindhoven heeft woningcorporatie Woonbedrijf  30 seniorenappartementen “ ’t Hof Eindhoven” gerealiseerd. Belangrijk uitgangspunt voor dit woongebouw is ontmoeten. Bewoners ontmoeten elkaar in een gemeenschappelijke tuin, in een ontmoetingsruimte en op de galerij. De Eindhovense Stichting MI BOSIE, voor belangenondersteuning van Surinaamse ouderen, heeft Woonbedrijf gevraagd om acht appartementen te verhuren aan Surinaamse ouderen die graag met elkaar wonen. Samen met de bewoners en de betrokken partijen vierden we op donderdag 14 maart jl. de feestelijke oplevering van het nieuwe wooncomplex.

Woonbedrijf vond het belangrijk dat bewoners elkaar goed leerden kennen, en daarom zijn zij uitgenodigd om mee te doen aan een aantal activiteiten. Dat waren bijeenkomsten met informatie over de appartementen en creatieve workshops, begeleid door kunstenares Marielle van den Bergh.

Tijdens deze workshops hebben bewoners onder andere een basisontwerp gemaakt voor de gezamenlijke tuin. Ook hebben ze samen ontwerpen gemaakt voor wandtapijten met afbeeldingen die iets persoonlijks vertellen. Er zijn vijf wandtapijten ontworpen door Marielle, die in het Textielmuseum in Tilburg geproduceerd zijn. Deze wandtapijten werden tijdens de feestelijke oplevering onthuld met en door de bewoners. De bewoners vertelden hun verhaal dat verbeeld is op het wandtapijt; emotionele, vrolijke en trotse verhalen.

Ontmoeten staat centraal

De woonblokken liggen rondom een hofje, vandaar de naam 't Hof Eindhoven. Dat binnenhof is een gezamenlijke tuin waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten, gezamenlijke activiteiten doen, of samen tuinieren.

Ook als het weer wat minder is, kunnen de bewoners elkaar ontmoeten in de ontmoetingsruimte, die wordt gehuurd en gebruikt door Stichting MI BOSIE en de Bewonersvereniging Kronehoef. Zij organiseren hier allerlei activiteiten zoals samen  koken en eten, kaarten, koffiedrinken, en ook kinderactiviteiten.

De woningen hebben geen eigen balkon maar de galerij is extra breed gemaakt om daar ook ontmoeting mogelijk te maken. Bewoners kunnen hier een stoel of bankje plaatsen en komen elkaar dan vaker tegen.

De woningen

In 't Hof Eindhoven heeft Woonbedrijf acht appartementen verhuurd aan senioren verbonden aan de Stichting MI BOSIE.  De 22 overige appartementen zijn verhuurd aan bewoners die het leuk vinden om met andere culturen in aanraking te komen, en die open staan voor ontmoeting in de tuin of op de galerij.

De woningen zijn verdeeld over 2 en 3 woonlagen. Er zijn 5 verschillende woningtypen met een woonkamer, een keuken, badkamer, toilet, berging en twee slaapkamers. Acht van de 30 appartementen hebben één slaapkamer.  De appartementen zijn betaalbaar, met een huurprijs onder de huurtoeslaggrens (dus minder dan € 664,66 per maand in 2013).

Foto's en beelden

Bekijk in onze beeldenbank de foto's van deze nieuwe woningen.

Bekijk foto's