De Alliantie * Eigen Haard * Portaal * Woonbedrijf * Wonen Limburg tekenen overeenkomst

Vijf woningcorporaties verenigen zich dit jaar op het Corporatieplein op de Provada. De Alliantie, Eigen Haard, Portaal, Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl en nieuwkomer Wonen Limburg, delen op 4, 5 en 6 juni hun visie op het corporatiewerkveld. De bestuurders/directeuren ondertekenden dinsdag 5 maart de bijbehorende samenwerkingsovereenkomst.

v.l.n.r. Bas Sievers (Wonen Limburg), Ingrid de Boer (Woonbedrijf), Alfred van den Bosch (de Alliantie), Peter Schreuter (Provada), Jan van den Berg Jeths (Eigen Haard) en Ivo Vermaas (Portaal)

Wat is nu de core business, waar liggen prioriteiten, wat zijn voelbare effecten voor bewoners, en hoe bewegen corporaties hierin mee? In deze turbulente tijden waarin de politieke en economische storm nog niet is gaan liggen, gaan de deelnemende corporaties, samen met bezoekers, de basis nog eens helder neerzetten.

Onder een vergrootglas

Oude gewoontes en nieuwe richtingen onder het vergrootglas leggen, zodat slimmer en beter gebouwd wordt aan de basis. Want de deelnemende corporaties staan hoe dan ook niet stil. Zo bouwen zij verder aan innovatie, aan relaties en aan de wijken. Dat zijn dan ook de thema’s die in de dagelijkse sessies op het Corporatieplein aan bod komen.

In hoeverre is nu bijvoorbeeld de klant koning? Hoe bouw je als corporatie aan relaties in een veranderende arena? En hoe werk je intensiever samen bij het bouwen aan de wijk? Maar ook onderwerpen als ver doorgevoerd hergebruik van materialen en alternatieve financieringsvormen voor corporaties zullen in het inhoudelijk programma aan bod komen.

Visie op regionale samenwering

Jan Peter Balkenende, partner bij Ernst & Young Nederland, zal voorafgaand aan het corporatiedebat op 6 juni zijn visie geven over het belang van regionale samenwerking en samenwerkingsverbanden en de rol van woningcorporaties daarbij. Hij zal zijn visie geven aan de hand van het onlangs gepubliceerde rapport van Ernst & Young: het Visiedocument Woningcorporaties 2020.

Na afloop van het corporatiedebat zal Balkenende zijn reflectie geven op het debat.

Op de PROVADA op 4, 5 en 6 juni te RAI Amsterdam tonen de corporaties graag een overzicht van hun pionierswerk en toonaangevende (nieuwbouw)projecten.

De laatste ontwikkelingen kunt u volgen via Twitter www.twitter.com/Corporatieplein.