In 2011 startte woningcorporatie Woonbedrijf met de renovatie van de 771 woningen in Philipsdorp (Eindhoven). Fotograaf Bert Teunissen kreeg de opdracht om een document te maken van een aantal woonsituaties vóór en ná de renovatie in Philipsdorp. Een bijzondere opdracht omdat vaak alleen maar aandacht is voor architectonische en technische veranderingen. Nu brengt Woonbedrijf ook het verhaal van de bewoner in beeld.

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven is de fototentoonstelling Domestic Landscapes 2.0 te zien in de nog niet gerenoveerde woning aan de Acaciastraat 6 in Eindhoven.

Over Domestic Landscapes 2.0

Zo’n 100 jaar geleden gaf Anton Philips de opdracht om 771 huurwoningen te bouwen voor zijn personeel: Philipsdorp. Inmiddels uitgegroeid tot een geliefde woonwijk met een geheel eigen karakter. In 1996 startte Bert Teunissen een project dat nu, anno 2013, heeft geresulteerd in een serie van ongeveer 800 interieuropnames in een van de grootste pan-Europese fotografie-documenten ooit gerealiseerd. Dit project heet Domestic Landscapes en het laat zien van hoe in de verschillende Europese culturen mensen hun thuis maken van de woningen die hen ter beschikking staan. Nu heeft Bert Teunissen de bewoners van Philipsdorp in beeld gebracht.

Tijdens de tentoonstelling zijn de resultaten te zien van 17 situaties van vóór de renovatie. Over een half jaar fotografeert Bert deze woningen en de bewoners nog een keer, dan in de vernieuwde woning. Zo ontstaat een mooi beeld van de veranderingen die een ingrijpende renovatie als deze met zich meebrengt. Er is ook historisch archiefmateriaal te zien van vier straten, die door Bert opnieuw zijn gefotografeerd. Hier kunt u zien dat ook in het exterieur vaak ingrijpende veranderingen plaatsvinden.

Verder zijn er een paar voorbeelden uit de Domestic Landscapes 1.0 serie te zien zodat de kijker zich een beeld kan vormen van de wijze waarop Bert dit fenomeen benadert en waaruit blijkt dat er een duidelijke relatie bestaat tussen beide series.

Film

Een aantal van de gefotografeerde bewoners van Philipsdorp is ook door Bert geïnterviewd en kort gefilmd.

In een 6 minuten durend filmpje geven bewoners commentaar op hun huis en hun buurt.

De tentoonstelling is tijdens de DDW 2013 in Eindhoven te bezoeken in de Acaciastraat 6 in Eindhoven en is geopend op:

Zo 20 okt 12.00 – 18.00 uur
Ma 21 okt 12.00 – 17.00 uur
Di 22 okt 12.00 – 17.00 uur
Wo 23 okt 12.00 – 17.00 uur
Do 24 okt 12.00 – 17.00 uur
Vr 25 okt 12.00 – 21.00 uur
Za 26 okt 12.00 – 18.00 uur
Zo 27 okt 12.00 – 18.00 uur

Foto's

In het fotoalbum over deze expostie vindt u een aantal prachtige foto's die u op groot formaat kunt bekijken.

Bekijk foto's