Woensel Supertoll! trapt tweede fase af

Met een exclusieve masterclass van rapper Fresku heeft Woensel Supertoll! donderdag 24 april 2014 de tweede fase van het sociale kunstproject ingeluid. In het Vlokhovense wijkcentrum Unitas gingen het Supertoll-team (sociaal ontwerp collectief tante Netty en Woonbedrijf) en Fresku gesprekken aan met Woenselnaren over hun persoonlijke drijfveren en ideeën voor hun stadsdeel. De avond was het officiële startsein voor het vervolg van Woensel Supertoll!, dat nu verder de Woenselse wijken inrolt.

Wilskracht

Woensel Supertoll! begon in 2013 in het Van Abbemuseum, waar Fresku op verzoek van de Eindhovense kunstenaar Tijs Rooijakkers een wand van planken beschreef met teksten. Tijs boog die planken en liet ze in zwermen samenkomen tot een grote supertol. Dat proces bracht ook de videoclip Wilskr8 voort, die Fresku aan het begin van de masterclass liet zien. Aansluitend vertelde hij over zijn inspiratie voor die teksten, zijn weg naar succes en hoe hij daarbij zelf wilskracht vond. “Niets is onrealistisch. Ik heb me altijd heel koppig vastgebeten in de drang om tot mijn recht te komen. Om me niet neer te leggen bij mijn baan in een riemenfabriek, of het feit dat ik het niet zo goed deed op school. Ik was altijd vooral creatief bezig. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet dankbaar ben dat ik daarvoor ben gegaan.”

Inspiratie

Met zijn verhaal inspireerde Fresku de aanwezige Woenselnaren om zelf ook na te denken over hun drijfveren. In een interactieve setting ging hij daarover met hen het gesprek aan, bijgestaan door Glow FM-dj Khalid Hadfoune als host van de avond. Hadfoune koppelde die gesprekken vervolgens aan de tweede fase van het project Woensel Supertoll!, die bestaat uit verschillende workshops met bewoners waarbij ze door persoonlijke anekdotes tot een eigen drijfveer komen en die in een kernzin op een eigen plank schrijven. Van die planken maakt Tijs Rooijakkers verschillende zwermen die verspreid over Woensel tussen de bomen gehangen worden.

Gesprek

Aan het eind van de avond lichtte het Woensel Supertoll-team deze plannen toe en konden bewoners ter plekke al een plank beschrijven. Een geslaagde avond dus, ook voor Woonbedrijf, die uitlegde waarom zij het project steunt: “Woonbedrijf wil graag een gesprek mét en tussen bewoners aanzwengelen over eigen kracht, talent en wat je daarmee kunt betekenen voor jezelf, voor anderen. En hoe je die kracht samen kunt inzetten voor je buurt. De komende jaren wordt er steeds meer aanspraak gedaan op de eigen kracht van de buurt vanuit onze overheid. Woensel Supertoll! is een uitnodiging van ons aan bewoners om daarover het gesprek met elkaar aan te gaan. Een gesprek tussen generaties en tussen culturen. Tussen mensen. Over wat je wilt, wat je kunt en wat je verbindt. Over wat ons trots maakt: op elkaar, op Woensel.”

Meer over Woensel Supertoll

• Bekijk de foto's van deze masterclass in onze beeldenbank
  • Volg Woensel Supertoll via de speciale website
  • Woensel Supertoll is mede mogelijk gemaakt door het Buurtcultuurfonds