Woonbedrijf introduceert uniek toewijzingssysteem huurwoningen

Woonbedrijf exposeerde zaterdag 23 februari jl. in Strijp-S de opbrengsten van SPACE-S. De nieuwe wijk tussen de Torenallee en het Natlab die zij vanaf nul samen met toekomstige bewoners ontwikkelt. De afgelopen twee maanden zorgden ruim 750 mensen voor meer dan 5.000 reacties en ruim 120 voorstellen. Al deze woonwensen zijn tentoongesteld, en Woonbedrijf presenteert op basis hiervan het ‘DNA’ van de nieuwe woonwijk.

Matspunten: sociaal toewijzingssysteem woningen

Woonbedrijf introduceerde ook een speciale aanpak voor het toewijzen die alleen van toepassing is voor de huurwoningen van SPACE-S. Hier bepaalt niet de inschrijftijd de kans op een woning, maar de mate van betrokkenheid. Hoe actiever een toekomstige bewoner meedoet met SPACE-S, hoe meer kans hij of zij maakt op een woning. Dit systeem noemt Woonbedrijf  ‘Matspunten’, vernoemd naar Mats Horbach, de 500e deelnemer aan de Facebook community van SPACE-S. Toekomstige bewoners krijgen Matspunten voor bijvoorbeeld actieve bijdragen op Facebook en deelname aan bijeenkomsten. Zo beloont Woonbedrijf de inbreng van toekomstige bewoners en kunnen betrokkenen een kans maken op een woning in SPACE-S.

SPACE-S

Woonbedrijf ontwikkelt in Strijp-S een nieuwe buurt samen met toekomstige bewoners: SPACE-S. Er is ruimte voor maximaal 400 woningen, waarvan een deel voor studenten zal zijn. Gegadigden delen via Facebook, ontmoetingen en workshops hun woonwensen. Deze wensen bepalen de invulling van de wijk. In 2013 worden de plannen gemaakt en wordt er gestart met het ontwerpen van de wijk. In 2015 worden de eerste woningen opgeleverd. Gedurende deze hele periode werkt de corporatie samen met toekomstige bewoners.

Alles over SPACE-S